Osoby z niepełnosprawnością intelektualną są częścią naszych społeczności i wiele z nich realizuje swoje możliwości akademickie w szkołach specjalnych. Placówki te zapewniają określony zakres usług i programów edukacyjnych, opracowanych w celu zaspokojenia ich potrzeb.
W tym artykule dowiesz się o głównych działach w szkole specjalnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, w tym o logopedii, terapii zajęciowej, terapii fizycznej i rekreacyjnej.
Szkolnictwo specjalne to system edukacyjny przeznaczony dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W szkolnictwie specjalnym postępy każdego dziecka są oceniane indywidualnie. Biorąc pod uwagę szeroki zakres niepełnosprawności, które mogą mieć dzieci, różne dzieci ze specjalnymi potrzebami mogą wymagać różnych sposobów uczenia się, różnych ilości czasu na naukę lub różnych materiałów i procedur do nauki. Szkoły specjalne są zaprojektowane tak, aby zaspokoić potrzeby dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W większości z nich klasy są mniejsze niż w zwykłych szkołach, a stosunek liczby uczniów do liczby nauczycieli jest mniejszy. Uczniowie spędzają również więcej czasu na nauce niż na treningu umiejętności społecznych.
Logopedzi pomagają ludziom, którzy mają opóźnienia lub trudności w komunikacji. Robią to pomagając im w ćwiczeniu umiejętności językowych i mowy, takich jak wyraźne mówienie i używanie właściwej gramatyki, lub ucząc ich języka migowego. Udzielają również wsparcia rodzinom osób z opóźnieniami w komunikacji.
Terapeuci mowy ściśle współpracują z nauczycielami i innymi członkami personelu, aby pomóc uczniom w nauce i rozwijaniu umiejętności społecznych, które będą im potrzebne podczas przechodzenia do dorosłego życia. Pracują oni głównie w gabinecie mowy i języka podczas regularnych zajęć szkolnych, ale mogą również udać się do domów uczniów, którzy mają opóźnienia w komunikacji, aby rozwinąć ich umiejętności komunikacyjne.
Terapeuci zajęciowi pomagają ludziom w poprawie ich umiejętności i dostosowaniu się do wszelkich ograniczeń, jakie mają ze względu na stan zdrowia lub niepełnosprawność. Ściśle współpracują z nauczycielami uczniów, aby pomóc im w doskonaleniu umiejętności akademickich, ale także pracują z nimi nad umiejętnościami społecznymi, takimi jak przygotowanie i spożywanie zdrowego posiłku, robienie prania i robienie zakupów spożywczych. Pomagają również uczniom poprawić poczucie własnej wartości i pewności siebie, a także umiejętności społeczne, ucząc ich, jak angażować się w różne działania. Na przykład, mogą pokazać uczniom jak grać na instrumencie muzycznym, grać w gry sportowe, lub uczestniczyć w projekcie artystycznym.
Terapeuci fizyczni i rekreacyjni pomagają uczniom poprawić ich zdolności motoryczne i ogólną sprawność fizyczną. Pracują głównie z uczniami w sali gimnastycznej podczas regularnych zajęć szkolnych, ale mogą również udać się do domów uczniów z problemami ruchowymi, aby pomóc im w poprawie sprawności fizycznej. Mogą pracować z uczniami nad poprawą ich zdolności do chodzenia, ćwiczenia lub uprawiania sportu.
Programy korepetycji zapewniają nauczanie jeden na jeden lub w małych grupach, aby pomóc uczniom, którzy mają problemy z danym przedmiotem lub umiejętnościami. Programy te często mają silne związki ze szkołami specjalnymi, mogą też udzielać lekcji online lub w domu ucznia.
Szkoły specjalne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną są wyjątkowe pod względem podejścia edukacyjnego, metod nauczania i celów akademickich. Niniejszy artykuł oferuje przegląd procesów związanych z kształceniem osób z niepełnosprawnością intelektualną w szkołach specjalnych.